zaterdag 3 maart 2012

Soundtrack of...

Toen ik klein was stond ik te swingen en te "zingen" op Doe Maars 'Doris Day', toen ik ouder werd stond ik in mijn slaapkamer te playbacken en te dansen op alle liedjes van Madonna. Ik was al heel vroeg verliefd op David Bowie en krijg nog steeds dat gevoel terug wanneer ik naar 'Let's Dance' luister. Mijn moeder gaf me Queen en mijn vader the Rolling Stones. Mijn eerste concert was Genesis in een groot stadion, ergens in de zomer van 1992. Ik was 11.
Muziek en herinneringen...ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er is geen platenkast die ooit groot genoeg zou zijn om al mijn 'herinneringsmuziek' in te bewaren. Maar ze zijn stuk voor stuk een belangrijk onderdeel van mijn leven. 
Ze vormen de soundtrack of my life...

Ik zou uren kunnen praten over muziek, boeken vol kunnen schrijven, honderden herinneringen terug kunnen halen aan de hand van muziek en zou nooit verveeld raken. Daarom werd ik zo ontzettend blij toen ik lang geleden onderstaande '30 days of music'-lijst langs zag komen. Veel mensen plaatsten dit op een weblog of via Facebook. Het is een hele lastige lijst voor de echte muziekliefhebber, maar het leuke van deze lijst is, dat het je onder anderen weer even stil laat staan bij bepaalde momenten ergens in je leven of je de muziek weer laat herinneren waar je jaren niet meer naar geluisterd hebt. Maar het laat je ook stilstaan bij muziek van nu of muziek voor een bepaalde 'bui'. Het maakt je bewust van de muziek die jij beluistert. Het is een waar festijn. 

Duik in de muzikale lijst van jouw herinneringen en laat een liedje voor ons achter.
Veel luisterplezier op jouw trip down memory lane!

Een muzikale groet, 
Collega N.

The 30 days of music

Day 01 - Your favorite song
Day 02 - Your least favorite song
Day 03 - A song that makes you happy
Day 04 - A song that makes you sad
Day 05 - A song that reminds you of someone
Day 06 - A song that reminds of you of somewhere
Day 07 - A song that reminds you of a certain event
Day 08 - A song that you know all the words to
Day 09 - A song that you can dance to
Day 10 - A song that makes you fall asleep
Day 11 - A song from your favorite band
Day 12 - A song from a band you hate
Day 13 - A song that is a guilty pleasure
Day 14 - A song that no one would expect you to love
Day 15 - A song that describes you
Day 16 - A song that you used to love but now hate
Day 17 - A song that you hear often on the radio
Day 18 - A song that you wish you heard on the radio
Day 19 - A song from your favorite album
Day 20 - A song that you listen to when you’re angry
Day 21 - A song that you listen to when you’re happy
Day 22 - A song that you listen to when you’re sad
Day 23 - A song that you want to play at your wedding
Day 24 - A song that you want to play at your funeral
Day 25 - A song that makes you laugh
Day 26 - A song that you can play on an instrument
Day 27 - A song that you wish you could play
Day 28 - A song that makes you feel guilty
Day 29 - A song from your childhood
Day 30 - Your favorite song at this time last year

[ik heb enkele voorbeelden in deze lijst verstopt, maar de keuzes die ik nu maakte kunnen morgen weer anders zijn 
en eigenlijk is het in geen geval één liedje, maar meestal een paar]

2 opmerkingen:

Arthur zei

Lieve Collega N,

Muziek is wat mij betreft een geweldig onderwerp. De 30 days of music is voor mij redelijk makkelijk in te vullen, maar ik zal ze niet alle 30 vermelden. Ik kies er voor het gemak een paar uit.

A song that reminds me of someone is de makkelijkste. Afgelopen weekend is een vriend van mij overleden op 37-jarige leeftijd en tijdens de uitvaartceremonie afgelopen woensdag werd Thunderstruck van AC DC (http://youtu.be/5pfCfCd3r8U) gedraaid. Het was een mooi moment, want op het grote beeldscherm stond hij zelf met zijn zoontje te dansen op dit nummer. Ik zal dat nooit meer vergeten.

A song that makes you fall asleep is alles van Norah Jones. Als ik op wintersport ben wordt 's avonds voor het slapen Norah Jones aangezet en bij nummer drie van de cd ben ik al weg.

A song that I listen to when I am angry is Break Stuff van Limp Bizkit (http://youtu.be/T_9zpAWFFKQ) lekker meeschreeuwen. Voel me daarna alweer een stuk beter.

En als afsluiting My favorite song. Op dit moment is dat Color Blind van de Counting Crows (http://youtu.be/164jS1qnCU0) ik hoorde het onlangs weer een keer en ik heb meteen de cd gekocht. Niks downloaden gewoon lekker kopen. Bij dit nummer kom ik volledig tot rust en ik vind het gewoon geweldig.

Ik zou nog doorkunnen gaan met de rest, maar dat bewaar ik voor een volgende keer.

Moet zeggen dat ik je guilty pleasure wel geniaal vind. Dit is mijn guilty pleasure (http://youtu.be/v1JVuUqdhcw). Kan er gewoon niets aan doen.

Groeten Arthur

Kim zei

Prachtig hoe muziek een verhaal kan vertellen! Ik vind het ook heel mooi om aan de hand van de muziek terug te kunnen reizen in de tijd. Zo'n muziek challenge invullen vind ik nog behoorlijk lastig omdat ik er dan zo over moet nadenken, terwijl ik het veel leuker vind te mijmeren.

Zo is er de muziek van de musical Les Miserables, die me meeneemt naar mijn kindertijd toen mijn ouders die CD vaak draaiden. Nog steeds vind ik het prachtig en toen de musical een paar jaar terug weer speelde ging ik zo vaak als ik betalen kon en creëerde daar nieuwe, goede herinneringen eraan.

Als ik terugreis naar mijn tienerjaren dan was er de punk en dan vooral Lagwagon.. Als ik Lagwagon hoor met het nummer Train voel ik me weer die onzekere puber met rare kleren.. Maar ook de muziek van Greenday, Bigwig, Useless ID en vele vele anderen.

In het nu zal het niemand die mij kent ontgaan zijn (want ik noem het tot vermoeiens toe) dat Brett Dennen veruit mijn favoriete artiest is.. Ik kan er eindeloos naar luisteren en word er altijd weer gelukkig van, again and again and again.

Ja, muziek, ik hou er zo van! <3