zaterdag 25 februari 2012

Later als ik groot ben

Sarah Kay; How many lives can you live? | http://goo.gl/KZtBF


Een paar weken geleden vond ik mijn oude vriendschapsboekje terug. Zo'n hardcover schriftje met hysterische figuurtjes erop die je dan aan al je vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis gaf om in te schrijven. (En aan alle andere klasgenootjes, juffen en meesters en ach ja; ook de familie maar want het moet toch vol komen zo'n vriendschapsboekje..!).
In zo'n boekje stond altijd een rijtje vragen over je lievelings zus en je lievelings zo en nog wat invul regeltjes die een enorm inzicht gaven in de psyche van je vriendengroep.
Zo kon ik terug lezen dat ik vooral vriendinnetjes had die graag spaghetti aten, allemaal wel iets wilden worden wat met lesgeven te maken had én, niet onbelangrijk, ze het aller, aller, allerliefste leuke dingen met mij deden. Helaas voor hen was ik niet zo'n vriendinnengroep-meisje en bleven die leuke dingen doen beperkt tot één a twee vriendinnetjes en voor de rest waren daar mijn (al zeg ik het zelf) geweldige kinderfeestjes.
In die kinderfeestjes stopte ik mijn toen al aanwezige organisatietalent, het bedenken van spellen en een hoop creativiteit rondom de aankleding. Gek genoeg had ik toen helemaal geen ambitie om hier later iets mee te gaan doen. Mijn rijtje in vriendschapsboekjes zag er meestal zo uit:

Naam: Renske de Korte
Geboren op: 15 mei 1987

Groep: 4
Lievelingskleur: rood

Als ik groot ben word ik: veearts, moeder, kinderboekenschrijver, rodekruis medewerker,heks ....


Net als voor sarah Kay gold ook voor mij dat ik niet het idee had tussen al deze leuke beroepen te moeten kiezen. Ik zou het allemaal wel eens gaan doen.
En toen kwam groep 8.
Kiezen; vwo of athenemum?
Brugklas.
Kiezen; cultuur&maatschappij of natuur&gezondheid?
Eindexamen.
Kiezen: universiteit of hbo?

Vanaf dat moment ben ik om een keuze te maken afwisselend afgegaan op wat het  'verstandigste ' zou zijn, waarvan ik vlinders in mijn buik kreeg, wat volgens mij meer gewenst was, wat een goede baan op zou leveren, wat het beste aansloot bij voorgaande opleidingen, etc.

Nu ik opnieuw op zoek ben om de stagnatie van mijn werkende leven te doorbreken, en ik opnieuw op zoek ben naar een leerschool voor mijn talenten die ik zo graag verder wil ontwikkelen, slaat de vertwijfeling weer toe. Hoe en wat te kiezen?!

Sarah Kay, de woordentovenares uit het bovenstaande filmpje, gaf me onbedoeld een tip. Zij schreef eens 30 gedichten in 30 dagen en kwam er aan het eind van die maand achter dat ze met elk gedicht eigenlijk het zelfde wilde zeggen.
Ik ga 30 dagen, elke dag opschrijven wat ik later worden wil. Aan het eind van de maand hoop ik dan de rode draad te zien in mijn aantekeningen.

Wat zal het gaan worden? Heks..?

Een hoopvolle groet;
Collega R.

Geen opmerkingen: