zondag 20 januari 2013

Brei je blij


Insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan

Als de mannen tussenbeiden
eens gezellig gingen breien
Met een knotje van die blauw gemêleerde wol

Dan was het uit met die ellende
dan was het nergens meer een bende
En was het eindelijke eens vrede op de wereldbol

(Hetty Blok & Ja zuster, nee zuster - Laat ze breien)



Afgelopen donderdag is een oude liefde bij me opgewakkerd: breien.
Vroeger zette mijn oma de steken op en breide ik me suf op een sjaal. Voor een barbie... Meer dan dat kreeg ik nooit voor elkaar. Om één of andere reden bleven mij creaties altijd klein omdat ik meer bezig was mijn steken op het juiste aantal én op de breinaald te houden.

Mijn zusje en ik (links) - zomer 1995

Donderdagavond zette ik onder begeleiding van Marianne van der Lee (Bonact) en in gezelschap van mijn moeder en lieve vriendin L. sinds lange tijd mijn eerste 20 steken op. Het doel: een appeltjes-speldenkussen breien. Waarom een appeltjes-speldenkussen? Gewoon; omdat kan!
In twee en een half uur leerde ik niet alleen steken opzetten maar ook steken te  'minderen', te 'meerderen', af te kanten en ave-recht te breien.
Zodra je gaat breien, blijf je breien. Dat schijnt te komen omdat je je kleine motoriek inzet die ervoor zorgt dat je endorfine aanmaakt. Je weet wel; dat hormoontje waar je blij van wordt. Ik merkte dat het breien niet alleen verslavend werkt ("nog een toer dan..") maar ook zorgt dat je de beslommeringen van de dag even volledig vergeet. Je concentratie is bij het breien. Wanneer er iets verontrustends door mijn hoofd schoot en ik me niet op het breien focuste, ging het volledig mis en liet ik steken vallen. Breien is als mediteren en het heeft nog een eigen mantra ook! Insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan. ..

Ik ben zo vrij geweest om die mantra een beetje body te geven. Wat wollig misschien maar dat kan gezien het onderwerp vast geen kwaad.




En mocht dit in stormachtige tijden niet voldoende zijn dan kan ik je verzekeren dat breien ook goed samen gaat met een goed glas wijn. (Collega L. en ik hebben dat vast voor jullie uitgeprobeerd!)





Een warme groet,
Collega R.

2 opmerkingen:

Collega N. zei

Oh leuk Collega! Dan kan jij het mij mooi weer leren, want ik heb al zeker anderhalf jaar breipennen in huis liggen....maar het breien zelf, daar is het nog niet van gekomen! En ik lust ook wijn. :)

Liefs!
Je Collega N.

Mirjam zei

Niet alleen een vriendinnen activiteit maar ook een erg gezellige, heerlijk oudbollige moeder & dochter bijeenkomst!
Nu de jongste dochter ook nog zover zien te krijgen. Pot thee, wat lekkers. kachel aan, briewerkje in de aanslag en ondertussen uitgebreid bijkletsen!