zaterdag 25 augustus 2012

Vier uur Kiekenbezoek!

Lieve collega's,

Het eind van de zomer is in zicht. Vroeger betekende dit dat ik met smart zat te wachten op de nieuwe maandag, de eerste verse schooldag in mijn nieuwe groep. Gewapend met een nieuw etui, gekleurde paperclips om de show mee te stelen en een licht gebruinde huid stortte ik mij met frisse moed in het nieuwe schooljaar. Ik weet nog dat ik maar nauwelijks geduld op kon brengen in de kring om mijn vakantieverhalen te vertellen. Samen met mijn 29 klasgenootjes haalde we alle mooie herinneringen van de afgelopen zes weken op. Voor je beurt spreken was uit den boze maar onze vingertjes schoten toch vaak ongeduldig trillend de lucht in. De juf gaf dan een knipoog en zei je nog even te wachten, 'je bent bijna aan de beurt'.

Het mooie aan volwassen worden is dat ik niet meer met 29 collega's tegelijk op vakantie ga en we onze vakantieverhalen om beurten ten toon kunnen spreiden. Ook je vinger opsteken is (in ieder geval  in onze organisatie) niet meer nodig. Je bent altijd als eerste aan de beurt want men wil nog een vleugje vakantie van je af snuiven.
Jammer genoeg zit niet elke collega nog in de vakantiestemming en voel je je min of meer genoodzaakt om je vakantieverhalen kort en bondig te houden zodat iedereen snel weer verder kan. Met frisse moed aan het nieuwe 'schooljaar' beginnen is niet zo collectief als in groep 4 het geval was.

Ik ben van mening dat een ontlading aan zomerse herinneringen en het mogen delen van al die mooie momenten een positieve vibe kan geven aan het 'nieuwe werkjaar'. Bijna niemand is meer zes weken de hort op maar alle weekendjes weg, zwoele zomeravonden, dagjes strand en bbq's in de achtertuin geven genoeg verhalen om iemand vrolijk mee te maken. Vrolijke mensen zijn beter in staat om door complexe situaties heen te kijken. Vrolijke mensen houden hun medemens op de been en zetten hun beste beentje voor. Wat wil je als werkgever en collega nog meer?

Nu heb ik iets bedacht wat mijn collega's zou kunnen helpen die vrolijkheid een beetje vast te houden. Elkaar vakantieverhalen vertellen is heel gezellig maar neemt tijd in beslag. Om deze rede zou het juist stress op kunnen leveren en dus ave rechts werken. Maar een beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. Niet?
Wat nou als je een wand in de gang van het kantoor vrij maakt waar een ieder zijn/haar vakantiekiekjes op mag hangen. Niks vier uur cup a soup; .....vier uur kiekenbezoek! 

Aangezien dit blog zo ongeveer de kantine is van ons vennootschap en jullie allen dierbare collega's zijn, wil ik jullie een kiekenbezoek natuurlijk niet onthouden.

Doen jullie mee?
Laten we onze mooiste herinneringen aan deze zomer plaatsen op de digitale kantoorwand: de Facebookpagina van Collega&Collega (www.facebook.com/collegacollega). Voeg je kiekjes toe en zorg voor een positieve vibe! (Enne... vergeet ons niet meteen te 'liken').

Hier alvast mijn kiekjes mocht je geen Facebook hebben. Kop thee erbij en opladen maar!


















Geen opmerkingen: