zaterdag 11 februari 2012

Lekkers voor de liefste

....Ik heb in 't Vondelpark een klein prieeltje gehuurd
met een bank en een bosje seringen
In heb de nachtegaal een invitatie gestuurd
om vanavond een uurtje te zingen.
Ik heb, zojuist nog gauw de hemel opgebeld,
een halve maan en duizend sterren besteld.
Ik zet in 't Vondelpark een happy ending op touw
en dan wacht ik alleen maar ... op jou.

(A.M.G. Schmidt; Cabaretliedjes. 1955, 4e druk. De Arbeiderspers, Amsterdam.
Refrijn Het Vondelpark, blz. 58-59)



Vandaag wordt mijn lieve oma 83. Haar hele leven bakt ze de meest geweldige cakes, kaneelbroodjes, tulbanden en speculaas. Vandaag verwennen mijn zus en ik hààr met dit lekkers voor de liefste.
Deze geweldige chocoladetaart  van topkok Hopkinson is natuurlijk ook super als Valentijncadeau. Maak van meringue een paar hartjes et voila!


Ingrediënten 6 personen

Bodem
170 gram roomboter, zacht
75 gram witte basterdsuiker
2 eierdooiers
220 gram bloem

Chocoladelaag
200 gram pure chocolo (72%) in stukjes
150 gram roomboter
2 eieren
3 eierdooiers
50 gram witte basterdsuiker

Extra
bakbonen (ik gebruik gedroogde linzen)
taart- of cuichevorm 25 cm doorsnede, ingevet
bakpapier
mixer

! bewaar eventueel de eiwitten om meringes te maken !

Meng de roomboter, suiker en eidooiers tot een geheel en voeg de bloem toe. kneed er een bal van en leg het een uur in de koelkast. Verwarm de over op 190 celcius.
Druk het deeg met je handen in de vorm of rol het uit en bekleed de vorm ermee. leg een stuk bakpapier op het deeg, stort hierop de bakbonen en bak de bodem 20 minuten.
Maak in de tussentijd de chocoladelaag. Smelt in een kom de chocolade en roomboter (in de magnetron of au bain marie). Doe de eieren, dooiers en suiker in een andere kom en klop ze met een mixer schuimig. Schenk de gesmolte chocolade er voorzichtig bij en meng alles nog even goed.
Schiet het chocolademengsel in de taartvorm en zet de taart 5 minuten terug in de oven.


Tip: lekker met slagroom en verassend genoeg ook met rode port.
Je kunt deze taart beter niet eten als je zwanger bent; de eieren worden wel verhit maar misschien net niet genoeg.

Bron: Janneke en Petra, Hoge hakken in de keuken. 2007, 2e druk Momedia. Blz. 27

Geen opmerkingen: