zaterdag 7 januari 2012

Goede voornemens

2012 is nog maar net een week oud, of de eerste goede voornemens zijn al gesneuveld. Op de radio hoorde ik een gesprek met iemand die vertelde dat goede voornemens meestal sneuvelen omdat we geen concrete plannen maken. Iemand anders hoorde ik weer vertellen dat ze mislukken omdat het vaak een verandering van gedrag inhoud en het veranderen van dat gedrag neemt veel tijd in beslag. 
En driemaal raden.....die tijd hebben of nemen we niet.
Behoorlijk zinloos dus, die goede voornemens. 
Waarom zou je ze nog maken?

Omdat het leuk is! De voorpret geeft een goed gevoel en het laat je uitkijken naar iets leuks. Maar maak niet alleen leuke voornemens, bedenk ook meteen hoe jij ze gaat bereiken op jouw eigen wijze.
Ik heb ook goede voornemens gemaakt, waarvan één hele grote.
Hoe ga ik die nu echt bereiken?

Zet jezelf voor het blok
Afgelopen jaar volgde ik een webinar van Huub van Zwieten. Hij vertelde enthousiast over hoe je jezelf soms een flinke schop onder je achterste moet geven om echt ergens voor te gaan, iets echt te veranderen en te bereiken. En als voorbeeld vertelde hij over hoe hij ooit aan het pand kwam waar hij van droomde door zichzelf voor het blok te zetten: delen via een blog op internet. 
Hij vertelde via dat blog aan voor hem op dat moment een hele grote groep totaal onbekenden wat hij wilde bereiken en beloofde via het blog iedereen op de hoogte te houden.
Vanaf dat moment had hij het idee iemand iets verschuldigd te zijn. En dat werd sterker toen mensen gingen reageren.  De lezers verwachtten iets van hem, dus hij moest actie ondernemen! En dat werkte.
Hij vond het pand van zijn dromen.

Gek? Hier al aan gedacht: 
Wie weet wie er tussen de lezers zitten? Wie weet wat hij of zij nog voor jou zou kunnen betekenen? 
Wanneer je de stap niet neemt om je wens groots te delen, zal je nooit weten wie jou had kunnen helpen!

Werkt het?
Voor mij wel. Afgelopen jaar probeerde ik het in het klein uit. 
Deelde hardop langgekoesterde dromen en voor ik het wist verzamelde ik helpende handen en aanmoedigende toeschouwers om mij heen. 
Het was een fantastisch gevoel. Keer op keer. 
Als je het eenmaal een keer aan durft en het werkt, dan geeft dat een enorme kick.
Een kick onder je achterste!

Practice what you preach, nietwaar?
Zoals ik al zei, ik heb een groot voornemen. En ik zet mezelf voor het blok door een belofte te doen aan wie dit ook leest.

Ik ga voor een maand naar Berlijn.
In september. 
Hoe? Waar? Geen idee. Maar ik ga.
Geen 'ik zou graag willen', 'ik probeer', 'ik hoop'.
Ik ga.
En ik zal daar leven, beleven en vastleggen.
In beeld en in schrift.

Reuze spannend...maar ik kan niet wachten!

Heldhaftige groet,
Collega N.


En nu jij, Collega:
Wat is jouw voornemen? Waar ga jij voor in 2012?
Zet jezelf eens voor het blok, op jouw manier natuurlijk!
Wij moedigen je aan! Langs de lijn en bij de finish.

4 opmerkingen:

AnneMarie zei

Als Collega wil ik tegen iedereen zeggen: ON YOUR MARKS, GET SET ... GO!!
Wat je voornemens ook zijn!
Ik ben al begonnen...

marianne zei

Schijnt inderdaad wel te werken. Paul Carr deed hetzelfde toen hij stopte met drinken. Het hardop op z'n blog zetten zodat hij zich nergens meer kon verbergen. En dat lukt nu al een paar jaar.
http://blog.paulcarr.com/drink/

marianne zei

Oh en dan vergeet ik mijn dingen:
- Echt serieus aan de slag gaan met meer programmeertalen leren en er echt iets mee doen.
- Iets doen aan m'n woonsituatie. Heb niet alles zelf in de hand, maar er moet IETS anders, want het zit m'n blijdschap en gezondheid ook in de weg.
- Zorgen dat ik weer plezier krijg in m'n werk. Of dat nou beteken dat ik ergens anders heen ga of het onmogelijke voor elkaar krijg en de situatie op m'n huidige werk kan omturnen weet ik nog niet.

Kim zei

Mijn allereerst goeie voornemen heb ik al waargemaakt: namelijk een Blog beginnen. Ik zei het hardop tegen collega N. en die zei "Doen", ik gaf haar -alvast- het adres en toen moest ik er toch ook echt iets opzetten. En dat deed ik. Het werkt dus inderdaad, mensen vertellen wat je GAAT DOEN! Ik ga mijn rijbewijs halen dit jaar. Morgen is mijn eerste afspraak met mijn hopelijk nieuwe rij-instructeur. Ik vind dit nogal eng, dus het is nogal een stap. Maar ik ga die angst overwinnen. EN ik ga een baan vinden dit jaar!