donderdag 22 december 2011

AdventsCollega:

AnneMarie Hanselaar

'Blauw is zoveel meer, dan de kleur van de inkt van weleer'


Misschien klinkt het vreemd maar ik haal mijn inspiratie met grote regelmaat uit kleur en geur. De kleur blauw geeft mij altijd het gevoel dat ik dieper kan ademhalen, het geeft mij het gevoel van vrijheid.
Denkend aan die kleur ervaar ik waarlijk meer ruimte op borsthoogte.

Datzelfde doet de lucht van koeienmest met mij.
Mijn opa had vroeger een boerderij waar ik graag kwam.
Als ik daar was dan nam ik de hond mee en zwierf hele middagen samen met hem over de landerijen die achter de boerderij lagen.
Samen in de zon onder een strak blauwe hemel, wetend wat je aan elkaar had, omdat dat gewoon vanzelfsprekend was ....

Vrijheid en geborgenheid lagen op zulke dagen als een krakeling in elkaar verslingerd.
Het leven anno nu zit zo anders in elkaar en soms raak ik het spoor kwijt, mezelf kwijt, de geborgenheid kwijt, mijn vrijheid kwijt. Het geeft me het gevoel van dat ik maar moet mee rennen want anders hoor je er niet bij.
Als ik weer eens vastloop dan haal ik nieuwe inspiratie uit het visualiseren van de kleur blauw, de warmte van de zon en de lucht van koeienmest.
Vanuit die inspiratie kan ik weer verder met mezelf.
De vrijheid om opnieuw te beginnen.
De vrijheid om het recht te hebben om dicht bij mezelf te blijven, want dat is altijd de beste plek. De enige plek. 
Hetgeen eigenlijk vanzelfsprekend hoort te zijn ....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

heeeel herkenbaar........als ik een rotdag , dan pak ik het geurtje wat mijn moeder vaak op had/heeft ..... en daardoor voel ik me altijd weer iets fijner en geborgen.

Kim zei

Wat een bijzondere en ontzettend mooie inspiratiebron.. Ik raak er zelf direct door geïnspireerd en het raakt me.