dinsdag 13 december 2011

AdventsCollega:

Joos Hoogvliet
[koken doe je zo!]

Ik kook ontzettend graag en mijn inspratiebron daarbij, is Heston Blumenthal.
Hij is een Britse sterrenkok. 
Zijn restaurant heet The Fat Duck en staat in het piepkleine plaatsje Bray, Berkshire.
Waarom hij mijn inspiratiebron is? 
Hij kookt niet zoals de meeste koks doen, maar hij kookt door middel van moleculaire gastronomie.
Zo bereidt hij bijvoorbeeld verschillende ingrediĆ«nten niet in kokend water, maar in vloeibare stikstof, en combineert hij een speciale chocolade met kaviaar voor optimale smaak.
Naast zijn normale restaurantkeuken heeft hij daarom ook een ingericht laboratorium, waar hij regelmatig te vinden is.
 
Hij inspireert mij, doordat het in zijn restaurant niet alleen om het eten gaat, maar om het beleven van het hele gerecht.
Ruiken, voelen, zien, horen, en daarnaast natuurlijk proeven.

En dit filmpje wil ik er graag bij laten zien, zodat je een beetje een indruk krijgt.

Geen opmerkingen: