zaterdag 14 juli 2012

LOS-OP

Op een goeie dag speelden Poeh en Knorretje en Konijn en Roe met zijn allen Poeh-takjes. ze hadden allemaal hun takje naar beneden gegooid. Konijn riep "Ja!" en toen holden ze allemaal naar de andere kant van de brug, en nu hingen ze allemaal over de rand en wachtten af wiens stokje het eerst te voorschijn zou komen. 
Maar het duurde erg lang voor ze te voorschijn kwamen, want de rivier was die dag lui en het leek wel of het hem niet eens kon schelen of hij er wel ooit zou komen...
"Ik zie het jouwe al, Knorrie," zei Poeh opeens. "'t Mijne is een beetje grijzig," zei Knorretje, die niet zo ver naar voren durfde te hangen, omdat hij er anders misschien in viel. "Ja, dat kan ik ook juist zien.Het komt mijn kant uit."... 
"Het komt eraan!" zei Poeh. "Weet je zeker dat het 't mijne is?" piepte Knorretje opgewonden. "Ja, want 't is een grijze. een grote grijze. Daar heb je 'm! Een hele - grote dikke - grijze - O nee, toch niet! 't Is Iejoor." En daar kwam Iejoor aangedreven. "Iejoor!" riep iedereen. Heel kalm, heel waardig, mat alle vier zijn poten in de lucht, kwam Iejoor onder de brug door... 
"Ik wist niet dat jij ook meedeed," riep Roe. "Dat doe ik ook niet," zei Iejoor. "iejoor, wat doe je dan wél?" vroeg Konijn. "Je mag drie keer raden, Konijn! Holletjes in de graven? Mis. Van tak naar tak springen in een jonge eikenboom? Mis. Wachten tot iemand me uit de rivier helpt? Goed! Geef Konijn even de tijd, en je zult zien dat hij op een goed antwoord komt."
"Maar Iejoor," zei Poeh, een beetje wanhopig, "wat kunnen we - ik bedoel, wat zullen we - denk je dat we - " "Ja," zei Iejoor. "Een van die drie is net wat we nodig hebben. Dank je wel, Poeh."

Uit: Winnie-de-Poeh en het oplossen van Problemen; Roger E. Allen en Stephen D. Allen. Druk Bariet, den Haag (1996).





Net als de jaarwisseling is zijn de zomermaanden vaak ook vol goede voornemens voor het komende seizoen. In de vakantieperioden sta je namelijk even stil bij je leven. Wat voelt goed? Wat kan anders? Wanneer je naar je gevoel luistert komen de ideeën voor een verbetering vanzelf wel maar vaak weet je niet meteen hoe ze door te voeren. De zogenaamde 'beren op de weg'. 
Nu heb ik een heel leuk boekje waarin een beroemde beer je, samen met 'de vreemdeling', helpt de andere beren (die op de weg) te lokaliseren en weg te sturen: Winnie-de-Poeh en het oplossen van problemen. 


Het boekje legt aan de hand van verhalen uit Winnie the Pooh, op een leuke manier uit hoe je problemen zo effectief mogelijk kan analyseren en op kan lossen.  De dieren uit het Honderd-Bunders-Bos leren een liedje aan als geheugensteuntje voor het oplossen van problemen. Deze wil ik jullie graag weer aanleren.

Lokaliseer allereerst 't probleem;
Ga na waar 't hem in zit.
Soms kiest het jou, soms kies jij hét,
Maar altijd volgt er dit:

Observeer het heel secuur:
Waar sta ik? Wat wil ik bereiken?
Bedenk dat er Beperkingen
Bij kunnen komen kijken.

Stel heel veel vragen, maar één ding:
Het moet geen zootje worden!
Eérst Wat, dán Waar, Wanneer, Wie Hoe,
Zó krijg je ze op orde.

(Vraag steeds Waarommen tussen door,
dat moet je niet vergeten hoor!)

Opper ideeën bij de vleet,
Al lijken ze nog zo mal!
Je creativiteit zorgt dat je straks
Het beste kiezen zal.

Pas dat idee ten slotte toe,
Maar houd goed in de gaten
Hoe alle daarbij reilt en zeilt.
Pas dán zal het je baten.


Ben je nu heel nieuwsgierig geworden naar de LOS-OP methode van Winny the Pooh bestel het boekje dan direct via deze link op bol.com: http://u4y.nl/d103 
Ook tweedehands verkrijgbaar!

Veel LOS-OP plezier!

Groet,
Collega R.

Geen opmerkingen: