zaterdag 16 juni 2012

In geuren en kleuren


Bron: weheartit

Vroeger pasten mijn opa en oma op een heel groot huis in Wassenaar. 
En dat huis had een enooooorme tuin met veel gras en mooie planten. Je moest een lang eind lopen voor je de hele tuin door was en dan had je aan je linkerhand nóg een tuin! 
Het was er geweldig...
Als ik daar met mijn ouders op bezoek kwam, hielp mijn vader mijn opa met het maaien van het enorme gazon. Dat deden ze met zo'n oude grasmaaier waarbij je eerst 20 keer aan zo'n touwtje moest trekken in de hoop dat het ding het dan bij de 21e keer ging doen. 
Een hoop gedoe en een hele klus. En ik kon niet wachten tot ze klaar waren....
De enorme tuin had namelijk ingebouwde sproeiers en als mijn vader en mijn opa samen het gras hadden gemaaid, dan gingen de sproeiers aan. En dat werd feest!

Dan mocht ik mijn badpak aan, sleurde ik de grote, oranje skippybal uit de (heeeele enge) schuur naar buiten en stuiterde ik door de sproeiers, over het gemaaide gras de hele tuin door. Op het einde zag ik er niet meer uit met al het losse gras vastgeplakt op mijn lijf. Maar wat een lol...en die geur van dat gras! Mmmmmm...

De geur van...
Onlangs fietste ik hier langs een stel mooie, grote huizen langs de Rijn. Aan de overkant van deze huizen klonk het harde gezoem van zo'n grote grasmaaier en zag daarop een man zitten met gehoorbeschermers. 'Wat een herrie' dacht ik en fietste er gauw langs. Terwijl ik langs de man op de maaier fietste, kwam ik in een wolk van de sterke geur van gemaaid gras terecht. Ik haalde diep adem en begon automatisch langzamer te fietsen.
Een grote glimlach kwam tevoorschijn......ik kende die geur. 
'Dàt is de geur van de grote tuin, uit Wassenaar', dacht ik. Dat was een heerlijke tijd. 
En de herinneringen begonnen te stromen door mijn hoofd.

Tevreden en al snuffelend fietste ik rustig door. 
De herrie van de grasmaaier hoorde ik niet meer.

Bron: weheartit
Geurherinneringen
Het verhaal van iemand die vertelt over vroeger, beelden die langskomen op tv, een liedje op de radio of een foto op de kast van je oma. Het zijn allemaal dingen die ons doen herinnerenDoor te associëren, kom je langs de mooiste avonturen die je bijvoorbeeld als kind beleefde. Maar één van de leukste manieren om herinneringen op te halen, vind ik, is geur. 

Het ruiken van een oude, bekende geur, al dan niet direct bewust, kan heel bijzonder zijn. Ergens in onze hersenen hebben we het opgeslagen en meestal zijn ze gekoppeld aan herinneringen van vele jaren geleden. Meteen bij het ruiken van de bekende geur, voelen we de sfeer uit die herinnering en een emotie die daarbij hoort, laat het ons lachen of geeft het een gevoel van thuiskomen. Daarna komen vaak pas de beelden, als je erover na gaat denken en probeert terug te halen waar de herinnering ontstond. Ik blijf dat bijzonder vinden en geniet er elke keer weer van als het gebeurt.
Soms zoek ik zelfs bewust een oude geur op, om even rond te kunnen wandelen door de fijne tijden van 'vroeger'.


Mijn herinneringsgeuren..

Versgemalen koffie doet me denken aan vroege ochtenden bij oma in de keuken & een moment van rust en langzaam wakker worden...  Gemaaid gras brengt me terug in de grote tuin in Wassenaar   
De geur na een zomerse regenbui
ruikt naar zomers van vroeger en het buiten spelen tot de lantaarnpalen gingen branden 
Rozenbottelstruiken langs de weg geuren naar de buurt waar ik het grootste deel van mijn jeugd opgroeide  Zwitsal, Nivea & Labello zijn de geuren van vroeger, na het badderen, van mijn kleine zusje, van oma en mama, van heel  veel fijns  
Hout & zaagsel zijn de geuren van opa in zijn werkplaats en papa die thuis kwam van zijn werk  Stoofpeertjes & draadjesvlees ruikt naar oma's keuken. Zorg altijd voor een momentje buiten de deur als je dit in de herfst zelf maakt, zodat je weer binnen kunt komen en deze geur van vroeger opnieuw ruikt!  Honden zijn voor mij vertrouwde dieren, ik groeide er mee op. Hun geur brengt me rust  Zeelucht is vakantie op Texel, rust en eenvoud en het leegmaken van je hoofd  Vintage kledingzaken heeft een geur die aan heel veel van vroeger doet denken, ik kan niet stoppen met snuffelen als ik in zo'n winkel ben   Oude boeken is de liefde voor boeken en alle boeken die ik ooit las, maar ook de kast van opa en zijn verhalen bij de boeken die hij had.. Nieuwe potloden & potloodslijpsel brengt me terug naar de basisschool en het vele kleuren & tekenen wat ik deed daar en thuis Geraniums ruiken naar de vakantie in Spanje toen ik een jaar of 4 was  Oude huisjes is 'vroeger toen alles nog goed was' en bij opa en oma op bezoek; bij hun thuis en het vakantiehuisje in Markelo. Terpentine is voor veel mensen een vieze geur, maar ik ruik dan opa's werkplaats of de rustige streken van de kwast als papa in de schuur aan het verven was.


Wat is jouw favoriete herinneringsgeur Collega?
Probeer er de komende week weer eens op te letten.
Goed rondkijken en luisteren is belangrijk. Maar vergeet je neus niet! 


Geniet & veel snuffelplezier,
Collega N.

Geen opmerkingen: