zaterdag 2 juni 2012

De boeken van...


Een tijd geleden kreeg ik van een van onze 'mee lezende' Collega's de vraag eens een rijtje boeken te plaatsen die wij graag lezen of zeer inspirerend vinden.
Dat vond ik leuk. Maar ik ben niet het soort Collega dat graag een ‘boekverslag’ schrijft. Mede omdat ik graag wil dat mensen zelf gaan ontdekken en niet eerst de mening of al het halve verhaal van een lezer die ze voorging leest. Boeken zijn kleine reisjes, ontdekkingstochten, grote avonturen, leerzame inzichten of…gewoon een welkome afleiding. En je wilt niet het einde al weten voor je aan de eerste bladzijde begint, want dan is de magie al verdwenen voor het ooit goed en wel tot leven kon komen.

Tumblr_lvtrzsfsin1qjum8ko1_500_large
Bron: weheartit.com

Ik heb een wens. Ooit woon ik in een oud huis en in dat huis staat een immens grote boekenkast. Met daar tegenaan een trappetje. En daar klim ik regelmatig tegenop. En blaas liefdevol het stof van de boeken. Strijk met mijn vingertoppen zachtjes langs de ruggen van al die mooie boeken. Want die immens grote boekenkast staat vol.
Wat zeg ik? Hij staat VOL.
En alle boeken hebben een verhaal. Niet alleen in het boek, met letters op de bladzijden gedrukt. Nee, ze hebben allemaal een eigen verhaal. Waar ik het kocht of per ongeluk vond, wie het mij met een eigen verhaal schonk of wat het voor mij deed, waar het mij bracht… En naast de eigen verhalen hebben de boeken ook een geheim te bewaren, een opgedroogde traan op een bladzijde of twee (drie, vier..).
Vieze vingers of een ezelsoor. Een platgedrukte koekkruimel of op de kaft een opgedroogde afdruk van een koffiekopje….

Boeken zijn er, naar mijn mening, om te koesteren en om te beleven.
Niet om al vooraf van voor naar achteren te kennen, zonder zelf ontdekt te hebben.
Daarom een lijst met 
(een kleine, maar inspirerende greep uit) mijn boeken (waarvan een aantal die Collega R. ook betrad als een heuse ontdekkingsreiziger). Zodat jullie zelf uit nieuwsgierigheid kunnen zoeken en ontdekken. En ik vraag bij dezen aan mijn Collega R. om, ergens in de komende tijd, deze lijst aan te vullen met haar boeken. 

En aan alle meelezende Collega’s; laat gerust jullie boeken achter in een reactie hieronder, zodat wij ook weer geïnspireerd raken door jullie boekenreizen.



Een hartelijke groet van jullie Collega N. 
die tegenwoordig een leesbril nodig heeft voor het lezen van haar boeken!

De boeken van Collega N.


Gebruik je hersens
Door: Jan-Willem van den Brandhof
ISBN 
9052616140
-----
Het Element (als passie en talent samenkomen)  
Door: Sir Ken Robinson
ISBN 
9049100260
-----
Out of our minds
Door: Sir Ken Robinson
ISBN 
1907312471
-----
Marijn is klaar met werken

Door: Huub van Zwieten
ISBN 
9049102468
-----
Impro
Door: Keith Johnstone
ISBN
 9064032068 
-----
Making Ideas Happen
Door: Scott Belsky
ISBN
 0670920606 
-----
Het hart zit in het midden
Door: Peter van Lindonk
ISBN 
9789460032998 
-----
Voor een echt succesvol leven*
Door: Bas Haring
ISBN 
903889077X
* Wees gerust. De titel klinkt enger dan het is!
-----

IJzeren wil
Door: Bas Haring**
ISBN 
904670341X
-----
De kneedbare geest
Door: Howard Gardner
ISBN 
9057122146
-----
Soorten intelligentie
Door: Howard Gardner
ISBN 9057121336
-----
**: Collega N. is nogal "fan" van de boeken van Bas Haring. Je zou de andere boeken ook zeker eens moeten lezen. En mocht je ooit in de gelegenheid zijn, bezoek dan eens een lezing. Collega R. werd voor haar verjaardag door Collega N. meegenomen naar een lezing; naast dat het heel erg leuk was, leverde het nog interessante gesprekken tussen beide Collega's op ook!


De boeken van Collega R.


Winnie-de-Poeh; Managment omnibus
Door: Roger E. Allen & Stephen D. Allen
ISBN 9064411204
-----
Start with WHY
Door: Simon Simek
ISBN 978 0 241 95822 3
-----
Working Identity; Unconventional Strategies for Reinventing your Career
Door: Herminia Ibarra
ISBN-13: 978 1 59139 413 6
-----
Wij zijn ons brein; van baarmoeder tot alzheimer
Door: Dick Swaab
ISBN 978 90 254 3914 9
-----
Bijna iedereen kon omvallen
Door: Toon Tellegen
ISBN 90 214 8372 6
-----
Innerlijke Macht
Door: Joop Korthuis
ISBN 0 9786598 2 1
-----
Storytelling; verhalen vertellen kan iedereen
Door: Ina Vandewijer
ISBN 978 90 79806 03 4
-----
Leren Veranderen; een handboek voor de veranderkunde
Door: Léon de Caluwé & Hans Vermaak
ISBN 978 90 13 016543
-----
Dromen, Durven, Doen; het managen van de lastigste persoon op aarde: jezelf
Door: Ben Tiggelaar
ISBN 978 90 491 05273
-----
Dit wordt jouw jaar; 12 krachtige lessen in persoonlijke verandering
Door: Ben Tiggelaar
ISBN 978 90 794 4550 9
-----

Storytelling in 12 stappen
Door: Mieke Bouma
ISBN 978 90 457 0446 3
-----
Breng je talent in kaart; ontdekken, dromen , doen!
Door: Gerdy Geersing
ISBN 978 94 90929 00 3
-----
Het grote Inspiratie Doeboek; doe meer met je talenten
Door: Gerdy Geersing
ISBN 978 94 902920 1 0
-----

2 opmerkingen:

Jola zei

Mijn tips, ik heb er nog veel meer, maar deze springen nu naar voren in mijn hoofd:
Gehaaid
Kind 44

Collega N. zei

Ha Jola! Thanks! Gehaaid heb ik ook in de kast staan, goed boek! Kind 44 ga ik eens opzoeken. Als je nog meer 'spontaan tevoorschijn springende' boeken in je hoofd hebt...dan horen we het graag!

[Collega N.]